Hållbarhet – från börda till konkurrensfördel

Gästkrönika Hur gör man hållbarhetsarbete till en lönsam affär? Det är en knäckfråga för många vd:ar – och ibland är samsynen större än man tror, konstaterar VD-tidningens chefredaktör Malin Eijde i en gästkrönika.

Hållbarhet – från börda till konkurrensfördel
Foto: Peter Knutson / Adobe Stock

Jag fick chansen att tala med tre vd:ar om hållbarhet häromdagen. De skulle alla delta i ett panelsamtal under min ledning, och jag tog ett försnack för att kolla av lite hur de arbetade med frågan. Tre vd:ar i tre branscher, tre helt olika verksamheter. De hade kommit olika långt i sitt hållbarhetsarbete, och motiven skilde sig åt. En av dem hade ett tydligt kunddrivet hållbarhetsfokus – hållbarhetsredovisning och ISO-certifiering var helt enkelt ett krav från kundbasen.

En annan hade hållbarhet som en grundläggande del av sin affärsidé, med ”gröna” och hållbara produkter som en viktig del av sitt utbud. En tredje konstaterade att hållbarhetsarbetet var en förutsättning för tillväxt. Utan hade det antagligen tappat de större kunderna, som själva måste hållbarhetsredovisa alla led i sin verksamhet och därför ställer tydliga krav även på sina underleverantörer. Att jobba med hållbarhetsaspekter blev ett sätt att vinna större kontrakt och upphandlingar. ”Vi hade nog halverat vår omsättning om vi inte hade jobbat med det” konstaterade vd:n krasst.

I grund och botten låg deras tankegångar rätt nära varandra. Alla tre såg ökat fokus på hållbarhetsfrågor som vägen framåt. Utöver möjligheter till nya affärer och tillväxt aspekt såg de också hållbarhet som en konkurrensfördel på arbetsmarknaden. I jakten på kompetensen är hållbarhetsprofilen hårdvaluta – på anställningsintervjuer med yngre talanger i dag kan frågan om hur företaget jobbar med hållbarhet faktiskt vara utslagsgivande. ”Som mindre företag kommer vi att konkurrera om både konsumenterna och om arbetskraften. Båda kategorierna kommer vara mer och mer pålästa och ställa högre krav på hur vi arbetar med hållbarhet” sade en av vd:arna.

Malin Eijde
Chefredaktör på VD-tidningen

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste