Jag fick chansen att tala med tre vd:ar om hållbarhet häromdagen. De skulle alla delta i ett panelsamtal under min ledning, och jag tog ett försnack för att kolla av lite hur de arbetade med frågan. Tre vd:ar i tre branscher, tre helt olika verksamheter. De hade kommit olika långt i sitt hållbarhetsarbete, och motiven skilde sig åt. En av dem hade ett tydligt kunddrivet hållbarhetsfokus – hållbarhetsredovisning och ISO-certifiering var helt enkelt ett krav från kundbasen.
En annan hade hållbarhet som en grundläggande del av sin affärsidé, med ”gröna” och hållbara produkter som en viktig del av sitt utbud. En tredje konstaterade att hållbarhetsarbetet var en förutsättning för tillväxt. Utan hade det antagligen tappat de större kunderna, som själva måste hållbarhetsredovisa alla led i sin verksamhet och därför ställer tydliga krav även på sina underleverantörer. Att jobba med hållbarhetsaspekter blev ett sätt att vinna större kontrakt och upphandlingar. ”Vi hade nog halverat vår omsättning om vi inte hade jobbat med det” konstaterade vd:n krasst.