BioDME eller biodimetyleter är ett relativt nytt fordonsbränsle och projekten där det finns med är ännu i testfasen. Volvo Lastvagnar Chemrec och Preem samarbetar i ett tvåårigt testprojekt som ska pågå till 2012. Bränslet tillverkas i Chemrecs anläggning i Piteå, tankas med hjälp av Preems tankstationer och driver Volvo Lastvagnars lastbilar framåt på vägarna.
I tisdags under den pågående DME-konferensen i Stockholm var det dags att inviga den första tankstationen, i Kungens kurva, och under hösten ska stationer i Göteborg, Jönköping och Piteå öppnas.
– Här har tillverkare och distributörer av DME, fordonstillverkare och fordonsanvändare bevisat att bio-DME som fordonsbränsle fungerar i verkligheten. Det är viktigare än alla teoretiska beskrivningar, säger Tomas Kåberger, Energimyndighetens generaldirektör.
Projektet har fått totalt 300 miljoner kronor i stöd från myndigheten.
Fakta
BioDME
BioDME framställs genom förgasning av biomassan i svartlut.
Som bränsle i en dieselmotor kan det ge lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel genererar dock bränslet 95 procent lägre utsläpp av koldioxid.