nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Allt fler yrkesförare väljer HVO biodiesel. FOTO: Shutterstock

Försäljningen av biodiesel ökar kraftigt

Biodiesel håller på att bli det dominerande biobränslet. Försäljningen av den rena HVO-dieseln, HVO100, är större än all etanol- och biogasförsäljning mätt i energi och har nästan lika stor marknadsvolym som all FAME, rapsdiesel.

  • Annons 1

Biodiesel av hydrerade vegetabiliska oljor, HVO, har sålts i allt större volymer under 2016 och nådde årshögsta i oktober. Då gjordes försäljningsrekord både för hundraprocentig biodiesel, HVO100, och för inblandning i fossil diesel.

– Detta visar att skattebefrielsen är ett framgångsrikt styrmedel och att allt fler inom yrkestrafiken ser fördelarna med att gå över till 100 procent förnybart bränsle, säger branschorganisationen Svebios biodrivmedelsexpert, Tomas Ekbom.

Jämfört med föregående månad var försäljningsökningen i oktober hela 37 procent för inblandad HVO och 4,9 procent för HVO100. De andra biodrivmedlen, FAME rapsdiesel, etanol och biogas visade inga signifikanta förändringar.

Det är Svebio som gjort analysen av SCB:s statistik över drivmedelsanvändningen i oktober.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.