69 procent av vd:ar ser hållbarhet som en betydande möjlighet för affärstillväxt under 2024. Det visar Gartners ”CEO and Senior Business Executive Survey” som inkluderar enkätsvar från över 400 företagsledare världen över.
Enligt undersökningen använder vd:ar hållbarhet för att främja affärstillväxt på tre huvudsakliga sätt: genom utveckling av hållbara produkter och tjänster (33 procent), hållbara affärsmetoder (18 procent), engagemang från intressenter (18 procent), samt minskning av koldioxidutsläpp (18 procent). Endast 8 procent betonade digitala investeringar och innovation.
– Hållbarhet förblir konsekvent en topp 10 affärsprioritet och överträffar till och med produktivitet och effektivitet i år, säger Kristin Moyer, analytiker på Gartner, i en kommentar.
Vidare påpekar hon att ledare och investerare är medvetna om att ett företags miljövänliga beteende utgör en medellång till långsiktig risk för affärsresultatet, med betydande kostnader när miljöfaktorer ignoreras som externa effekter.
– Men smarta vd:ar inser att stora hållbarhetsutmaningar skapar nya affärsmöjligheter, avslutar hon.