WWF-rapporten Palm Oil Buyer´s Scorecard 2011 har rankat 132 företag i Europa, Australien och Japan. Den omfattar företag som är medlemmar i RSPO och icke medlemmar. 66 procent av de tillfrågade företagen har gjort åtaganden att använda 100 procent RSPO-certifierad palmolja år 2015 eller tidigare. Många saknar dock system för att spåra palmoljan. Ofta råder brist på öppenhet om hur stora mängder palmolja som används.
– Det är en kamp mot klockan om vi ska kunna rädda regnskogarna för framtiden och en mer ansvarsfull odling av oljepalmsplantager, säger WWF:s generalsekreterare Håkan Wirtén.
Rapporten en väckarklocka
Palmolja finns i flera konsumtionsvaror som margarin, matolja, glass, kex och tvättmedel. Bland de 31 bästa företagen finns flera svenska. Bland annat Cloetta, Göteborgs Kex, Ica, Findus och Ikea. Och trots att det gjorts framsteg från den förra rankingen 2009 menar WWF att det krävs starkare aktion från företagen.
– Nu finns inga ursäkter. Vi hoppas att rankningen blir en väckarklocka som sätter ytterligare press på företagen att agera. För att klara vårt mål för Europa till 2015 om att alla inköp ska vara hållbara måste importörerna och tillverkarna öka tempot. Först då kan vi undvika att regnskog förstörs och att lokalbefolkningar drabbas av effekterna av en ohållbar expansion av oljepalmsplantager, säger Lena Tham, ansvarig för frågor om palmolja på WWF.
Idag produceras 50 miljoner ton palmolja och 2050 spås mängden vara 77 miljoner ton. Globalt finns 120 000–150 000kvadratkilometer uppvuxna oljepalmsplantager där Malaysia och Indonesien står för cirka 80–90 procent av arealen.