Hög prestanda
Ett alternativ som SkiStar nu utvärderar är att gå över till fler eldrivna fordon. I maskinparken finns bland annat 77 pistmaskiner, varav en med kran som också används som arbetsfordon.
I dagarna pågår tester på Hundfjället i Sälen av en av världens första eldrivna pistmaskiner. Husky eMotion väger sju ton, har en maxeffekt på 270 hk (200 kW) och en batterieffekt på 190 kWh som ger en körtid på upp till tre timmar.
– Testerna har gått över förväntan. Elpistmaskinen har hög prestanda och levererar en kvalitet på samma eller bättre nivå än traditionella pistmaskiner. Och förutom miljöfördelarna är den även mycket tystare, konstaterar Fanny Sjödin.
Begränsad körtid
En av utmaningarna är dock den begränsade körtiden, menar hon.
– Med nuvarande batterikapacitet behöver vi lägga om dagens körmönster en del. Det är hanterbart, även om vi inte kan nå alla områden där en traditionell maskin kör. Men förhoppningsvis kommer det vara löst när man gått från prototyp till seriemaskin, säger Fanny Sjödin.
Men elpistmaskinen är inte den enda lösningen för att SkiStar ska nå de klimatmål som ligger i linje med Parisavtalet.
– Det kommer många nya tekniska lösningar på marknaden – allt från vätgasdrivna maskiner till fortsatt utveckling av förnybar diesel. Vi har som branschmål i Sverige att vara fossilfria senast år 2027 och då krävs flera olika pusselbitar, sammanfattar Fanny Sjödin.