Eldriven pistmaskin testas i Sälenfjällen

Elfordon En av världens första eldrivna pistmaskiner testas i dagarna av SkiStar på Hundfjället i Sälen. Förutom minskad klimatpåverkan är den betydligt tystare än traditionella pistmaskiner.

Eldriven pistmaskin testas i Sälenfjällen
Den eldrivna pistmaskinen i aktion i Sälenfjällen.

Sedan 2015 har SkiStar gått över till förnybart drivmedel på samtliga svenska destinationer och därmed minskat klimatpåverkan i driften med 70 procent. Men mycket mer finns att göra, konstaterar Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Fanny Sjödin, hållbarhetschef SkiStar.
Fanny Sjödin, hållbarhetschef SkiStar.

– Resan har bara börjat. I dag finns inte alla tekniska lösningar eller infrastruktur på plats. Det krävs samarbete med alla våra intressenter och leverantörer, säger hon.

Hög prestanda

Ett alternativ som SkiStar nu utvärderar är att gå över till fler eldrivna fordon. I maskinparken finns bland annat 77 pistmaskiner, varav en med kran som också används som arbetsfordon.

I dagarna pågår tester på Hundfjället i Sälen av en av världens första eldrivna pistmaskiner. Husky eMotion väger sju ton, har en maxeffekt på 270 hk (200 kW) och en batterieffekt på 190 kWh som ger en körtid på upp till tre timmar.

– Testerna har gått över förväntan. Elpistmaskinen har hög prestanda och levererar en kvalitet på samma eller bättre nivå än traditionella pistmaskiner. Och förutom miljöfördelarna är den även mycket tystare, konstaterar Fanny Sjödin.

Begränsad körtid

En av utmaningarna är dock den begränsade körtiden, menar hon.

– Med nuvarande batterikapacitet behöver vi lägga om dagens körmönster en del. Det är hanterbart, även om vi inte kan nå alla områden där en traditionell maskin kör. Men förhoppningsvis kommer det vara löst när man gått från prototyp till seriemaskin, säger Fanny Sjödin.

Men elpistmaskinen är inte den enda lösningen för att SkiStar ska nå de klimatmål som ligger i linje med Parisavtalet.

– Det kommer många nya tekniska lösningar på marknaden – allt från vätgasdrivna maskiner till fortsatt utveckling av förnybar diesel. Vi har som branschmål i Sverige att vara fossilfria senast år 2027 och då krävs flera olika pusselbitar, sammanfattar Fanny Sjödin.

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.