Avloppsvattnet har redan en temperatur på mellan tolv och tjugo grader, beroende på årstid. Istället för att skicka det renade avloppsvattnet ut i Öresund kommer det nu att ledas in i en pumphall med fyra stora värmepumpar. Där värms vattnet upp till drygt 65 grader för att sedan ledas vidare till en avfallsförbränningsanläggning där temperaturen höjs till strax under kokpunkten för att sedan skickas ut i fjärrvärmenätet. E.ON står bakom investeringen på 190 miljoner kronor.
– I full drift kommer anläggningen att kunna ta emot cirka 1 200 liter avloppsvatten i sekunden och täcka åtta procent av det totala behovet av fjärrvärme, berättar Stina Greberg, affärschef på E.ON.



