CSR viktigt för att attrahera unga

CSR-frågor står högt på agendan för unga som ska ut på arbetsmarknaden. Många kan till och med tänka sig lämna företag som inte tar dessa frågor på allvar. Det visar en ny internationell undersökning från PricewaterhouseCoopers.

Undersökningen har låtit drygt 4200 unga personer världen över ge sin bild av förväntningar på arbete och karriär. Resultaten visar att utbildning och personlig utveckling är den högst rankade kategorin bland olika jobbförmåner.

Men även företagens ansvar i samhället ligger morgondagens arbetstagare varmt om hjärtat. Hela 88 procent uppger att de kommer söka sig till arbetsgivare vars engagemang i CSR-frågor speglar deras egna värderingar. Dessutom skulle 86 procent kunna tänka sig att lämna en arbetsgivare som inte längre uppfyller kraven.

− Företagen upplever idag svårigheter med den unga generationen. Dels för att företagen saknar kunskapen om vad som driver unga men också för att de måste anpassa strukturen för att attrahera och integrera rätt folk. Företagen måste fokusera på vad unga verkligen vill ha, som exempelvis coachning och personlig utveckling men även fokus på samhällsansvar, säger Anders Assarson, ansvarig för Human Resource Services, Öhrlings PricewaterhouseCoopers.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter