nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Här är morgondagens energismarta vattenbilar

Visst vore det härligt med en bil som tar sig fram lika lätt på gatan som på vatten? Här har du framtiden!

  • Annons 1

I ett projekt kopplat till EU-tävlingen Future Urban Mobility har studenter från KTH och Konstfack ägnat sig åt att ta fram nya koncept för hållbara transporter.

Studenterna har tagit fram 6 olika förslag på så kallade amfibiefordon, en sorts vattenbil. Det är en liten eldriven bil där det finns begränsningar i form av motoreffekt och yttre dimensioner. Tre är gjorda för persontransport och tre för att frakta gods. Enligt Anders Rosén, universitetslektor på institutionen för farkost och flyg vid KTH, är vissa av projekten helt realiserbara.

– Några av dem är absolut möjliga att förverkliga. Studenterna har fått lära sig att analysera olika verkliga situationer och problem. Det är analyserna som lett fram till de fordon som varit extra bra, säger Anders Rosén.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Ny plan för att förbättra EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel

Europaparlamentet ska förbättra förtroendet för EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel. Parlamentet har bland annat enats om att allmänheten måste ha tillgång till de studier som används i processen med att godkänna bekämpningsmedel.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kan bli det klimatmässiga föredöme som omvärlden behöver”

Mattias Goldmann om 73-punktsöverenskommelsen:

Förutsättningarna för att nå klimatmålen till år 2030 förbättras kraftigt med 73-punktsöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, centerpartiet, liberalerna och miljöpartiet. Men de viktigaste punkterna behöver konkretiseras och utformas så att de ger maximal klimatnytta, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.