Nu väljer Systembolaget att sluta sälja plastpåsar i sina butiker. ”Vår relation blev ohållbar” skriver bolaget på sin Instagram. Vidare skriver bolaget att de under förra året producerade plastpåsar vars sammanlagda koldioxidutsläpp motsvarar 112 varv runt jorden.
”Det här är en av orsakerna till att vi gör slut med plastpåsen” skriver Systembolaget.
Den klassiska plastpåsen har funnits sedan 1967, men under den senaste tiden har Systembolaget arbetat för att stegvis fasa ut den. En del av det arbetet var när Systembolaget förra året började sälja pappkassar i sina butiker, vilket Miljö & Utveckling rapporterade om.
– Just påsar har skapat en ganska stor debatt. Det är många som har en åsikt och känslor kopplat till påsar. De är enkla att relatera till, sade Stina Lundqvist, hållbarhetsutvecklare på Systembolaget.
Men trots många känslor kopplade till plastpåsens vara eller icke vara väljer nu alltså Systembolaget att skrota plastpåsen. Samtidigt, vilket Stina Lundqvist, poängterade under intervjun med Miljö & Utveckling, är den verkliga hållbarhetsutmaningen vad kunderna stoppar i sina påsar.
– Det är det största klimatavtrycket. Att tillverka våra förpackningar utgör en tredjedel av vår verksamhets totala klimatpåverkan. Så det är vår största utmaning, sade hon.