Septemberstatistiken för Saabs nybilsförsäljning i Sverige slår rekord i låg andel bensinbilar. Hela 72 procent av företagets kunder valde etanolmotor och 21 procent dieselmotor.
Blott sju procent valde en bensinmotor.
– Det är en följd av att folk blivit mer miljömedvetna, i kombination med att vi fått en bättre infrastruktur för E85 och en miljöbilspremie, säger Saabs presschef Christer Nilsson till TTELA.
Etanol populärt
Utvecklingen har gått fort för Saab. För tio år sedan hade företaget varken dieselmotorer eller etanolmotorer i bilarna.
Den stora anledningen till att Saabs försäljning av bensinbilar minskat så dramatiskt i Sverige i höst är att andelen etanolbilar ökade kraftigt, när 9-3-modellen kom i en etanolversion.
Men andelen dieselbilar har också ökat rejält, vilket är en del av en större trend på marknaden. Var tredje nyregistrerad bil på den svenska marknaden totalt var en diesel i september.
USA står på tur
Nästa steg i utfasningen av bensinbilar kommer på de stora exportmarknaderna. Där dominerar fortfarande bensinbilarna, inte minst i USA som är Saabs största marknad. Men etanolen är på gång även i USA. USAs Sverigeambassadör Michael Wood hoppas att Saabs BioPower-bilar kan vara med i en etanolboom i USA.
Det rör på sig för etanol även i olika europeiska länder.
– Frankrike och Irland har kommit längst. Där trampar man på bra med utbyggnad av infrastrukturen (för E85). Även Norge, England och Tyskland har visat intresse för att jobba med frågan, säger Nilsson till TTELA.