Samarbeten med fossilbolag blir alltmer ifrågasatta – både av kunder, medarbetare och allmänheten. Samtidigt står marknadsföringsbranschen inför ett vägval: fortsätta försvara en krympande fossilindustri eller ställa om till framtidens klimatsmarta lösningar.
Guide: Så blir marknadsföringen fossilfri
Kommunikation
En ny vägledning för reklam- och pr-branschen ska hjälpa branschen att skapa ett fossilfritt marknadsföringslandskap senast 2030.

Illustration: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
I rapporten Profitable Growth Without Fossil Fuels föreslår initiativet Clean Creatives ett nytt angreppssätt. Enligt deras beräkningar lägger olje- och gasbolag cirka 7,1 miljarder dollar årligen på PR, kreativt arbete och media – en liten andel av den globala reklambudgeten men med stor symbolisk och affärsmässig tyngd.
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