7 lärdomar som kan minska stadstrafiken

Transporter Svenska forskare har studerat hur ett antal europeiska städer utvecklat så kallade ”low traffic neighbourhoods”. Här är deras sju viktigaste lärdomar.

7 lärdomar som kan minska stadstrafiken
Leuven, Birmingham, Gent och Bryssel. Foto: Adobe Stock

Svenska forskare har tittat på hur städerna Gent, Birmingham, Leuven och Bryssel arbetat med så kallade ”low traffic neighbourhoods”. Städerna har alla, på olika innovativa sätt arbetat med omställningen av trafiken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Städerna har bara infört totalt bilförbud i städernas absoluta innersta kärnor. Istället är det enligt forskarna bredden av åtgärder som tillsammans gett effekt. En viktig del av arbetet är att införa så kallade cirkulationsplaner där innerstäderna delas upp i zoner som man får köra in i, men inte emellan. Just begränsning av genomfartstrafik och satsningarna på gång, cykel och kollektivtrafik har enligt forskarna varit ett framgångsrecept.

En annan viktig aspekt är enligt forskarna att samtliga städer arbetat hårt för att skapa acceptans för åtgärderna hos städernas medborgare. Tobias Gustavsson Binderm är transportexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet som genomfört studien på uppdrag av WWF.

– Det som sticker ut är bredden av åtgärder och att de har införts tillsammans med upplägget med cirkulationsplaner. Det har visat sig vara effektivt för att gynna stadslivet. Med sådana åtgärder tar biltrafiken mindre plats och ger mindre negativ påverkan i form av buller och luftföroreningar, samtidigt som den faktiska tillgängligheten bevaras för den som behöver använda bil, säger han i en kommentar.

7 lärdomar som kan minska stadstrafiken

  • Bredda acceptansen:
    – Involvera och lyssna på den ”tysta majoriteten” av medborgare som är positiva till förändringar i stadsmiljön.
    – Var uthållig under första protestvågen och erkänn att de mest hörda inte alltid representerar majoriteten.
  • Tydlig kommunikation
    – Kommunicera tydligt och kontinuerligt både före och efter implementeringen av åtgärder.
    – Fokusera kommunikationen på stadsvisionen och dess fördelar istället för tekniska detaljer.
  • Noggrann planering, snabbt Genomförande:
    – Planera noggrant och snabbt genomför förändringar för att snabbt visa positiva resultat.
    – Undvik stegvisa införanden som kan öka motståndet innan fördelarna blir tydliga.
  • Paket av samverkande åtgärder:
    – Implementera en mix av åtgärder som stödjer varandra för att förändra invanda resmönster.
    – Fokusera på några åtgärder i taget och utvärdera resultatet innan ytterligare åtgärder implementeras.
  • Undvik övertro på trafiksimuleringar:
    – Var skeptisk till trafiksimuleringar och överväg verkliga resultat från städer som genomfört liknande åtgärder.
    – Simuleringar kan missa överflyttningar till andra färdmedel och bör kompletteras med verklig erfarenhet.
  • Politiskt ägandeskap:
    – Förankra förändringar i politiken och tjänstemannaorganisationen för uthålligt stöd.
    – Ha flera politiska förespråkare och engagera tjänstemän för att skapa en stark lagkänsla.
  • Våga tänka nytt:
    – Inspireras av innovativa åtgärder från olika städer utan att strikt kopiera.
    – Utmana förutfattade meningar om vad som är möjligt och våga genomföra förändringar baserat på lokala förutsättningar.

Källa: Att göra en Gent – nya tag för attraktiva städer med mindre biltrafik/ IVL Svenska Miljöinstitutet

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.