nr-logo

Tidningen för miljöproffs

En miljon elbilar kan rädda klimatet

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.

Henrik Ny, universitetslektor, BTH.
  • Annons 1

Vattenfall har nyligen uppmanat svenska politiker att sätta upp ett mål om en miljon elbilar till 2030. Detta debattinlägg har kritiserats som otillräckligt för att rädda klimatet eftersom dagens elsystem innehåller en del kolkraft.

Jag håller med i denna analys av nuläget men vill samtidigt peka på att detta motargument faller ur ett framtidsperspektiv eftersom elsystemet år 2030 ändå kommer att vara i stort sett fossilfritt. Och framför allt kan de cirka två procent av dagens elanvändning som behövs för att driva en miljon elbilar till dess lätt ersättas med ny vind- och solkraft eller helt enkelt sparas bort. Å andra sidan skulle en storsatsning på elfordon kunna bidra till en brist på litium, kobolt och en del andra metaller som snart når sina globala produktionstoppar.

Ny färdplan

Jag och min forskargrupp kommer nu med en färdplansrapport som undersöker vad som skulle krävas för en övergång till fossilfria och hållbara persontransporter. Vi kommer fram till att en miljon elbilar i Sverige ligger inom vad som skulle kunna fungera ur ett litiumperspektiv om hela världen hade samma andel elbilar per person – för det är rimligt att anta att alla på planeten önskar samma möjlighet till mobilitet. Dock kräver detta bland annat att effektiv litiumåtervinning tas fram. Något som idag tyvärr saknas.

En miljon räcker

Hur långt räcker då en miljon elbilar för klimatet och samhället? Minskat bilberoende och fossilfrihet till 2030 är viktigare än att snabbt nå en miljon elbilar. Biobränslebilar och hybrider kommer också att behövas under en övergångsfas. Med bildelning och självkörande bilar kan samtidigt varje bil hjälpa fler människor att lösa sina transportbehov. Stationsbaserade bilpoolsbilar anses till exempel kunna ersätta cirka 7-15 vanliga bilar. Kombineras detta med satsningar på ökad kollektivtrafik och cykling så skulle en miljon elbilar utan problem kunna ersätta alla dagens bilar. Lägg till att all el i framtiden är förnybar så är vi på god väg till ett helt fossilfritt system. En bonus är att sådana resurseffektiva lösningar troligen också skulle bli betydligt billigare för samhället. Cykelfokuserade system har till exempel bedömts vara upp till sex gånger billigare för samhället än bilfokuserade.

Vår sammanlagda bedömning är att det är både möjligt och lönsamt att ställa om transporterna i tid för att hantera resursbrist, klimatförändringar och andra viktiga hållbarhetsutmaningar

Så vad väntar vi på?

Henrik Ny , universitetslektor, Blekinge Tekniska Högskola  och huvudförfattare till rapporten ’Vägval 2030. Snabbomställning till Hållbara persontransporter’ 

Håller du med? Om inte, kontakta redaktionen på debatt@miljo-utveckling.se

 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.