nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Varje dag lämnar anställda lampor, datorer och andra apparater påslagna i tomma kontorsrum. I projektet Beyondviz arbetar forskare från bland annat KTH med personal och ledning på ett flertal arbetsplatser för att öka medvetenheten om energibeteenden.
Varje dag lämnar anställda lampor, datorer och andra apparater påslagna i tomma kontorsrum. I projektet Beyondviz arbetar forskare från bland annat KTH med personal och ledning på ett flertal arbetsplatser för att öka medvetenheten om energibeteenden.

Dåliga energivanor på jobbet ska brytas

Att vi är bra på att spara energi hemma behöver inte betyda att vi gör samma sak på jobbet. Nu startar ett projekt på Kungliga tekniska högskolan som handlar om att ändra beteenden på arbetsplatser för att på så vis undvika energislöseri.

  • Annons 1

I projektet Beyondviz ska forskare från bland annat Kungliga tekniska högskolan, KTH, har arbeta med energiåterkoppling mot personalen på fyra olika arbetsplatser. Bland annat kommer man arbeta med att synliggöra elanvändningen och systematiskt bygga in strategier som gör att personalen använder mindre energi.

En anledning till att vi kan vara bra på att spara energi hemma men inte på jobbet, beror exempelvis på att vi sällan ser företagets elräkning, och det är inte heller självklart att vi kan påverka elanvändningen.

– Vi hoppas få inspiration och konkreta verktyg för hur vi kan samarbeta kring energieffektivisering, både förvaltningsövergripande och med alla som arbetar i våra lokaler, säger energisamordnare Susanne Arneborg på Borås stad, en av de arbetsplatser som deltar i projektet.

Resultaten från projektet kommer på sikt att kunna användas av andra företag. Beyondviz genomförs av KTH, Interactive Institute Swedish ICT och SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i samarbete med Yanzi Networks, Teliasonera, Högskolan i Borås och Borås stad.

 

 

Kommentarer

2 thoughts on “Dåliga energivanor på jobbet ska brytas”

  1. Karl Lindberg skriver:

    Varför inte föreslå att skyltfönster slävks ner åtminstone nattetid ?
    Samt att trafikljus ställs på blink i stf att ”dirigrra” trafik som inte finns ?
    KalleL

    1. bjornabelsson skriver:

      Att ställa trafiksignaler i ”gulblink” är inget bra förslag. Olycksfrekvensen ökar påtagligt vid denna driftform. Bättre är i så fall att släcka signalen helt. Men även detta ger ökad olycksrisk.

      Moderna trafiksignaler med LED-lampor drar obetydligt med ström. Belastningen på elnätet är dessutom rätt liten nattetid. Så att släcka trafiksignaler för att spara energi är därför troligen ingen bra åtgärd. Energibesparingen i signalerna riskerar att bli mindre än ökad anergianvändning på grund av fler trafikolyckor.

      En åtgärd som kan vara bättre är att styra gatubelysning med närvarodetektorer. Gatubelysningen kan tändas när någon rör sig längs gatan, men vara släckt när ingen är där. Detta kan t.o.m. öka nyttan av belysningen, eftersom tända lampor indikerar att det finns någon på gatan. Samma teknik skulle kunna användas i elbelysta motionsspår.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kommer att behöva lagra koldioxid”

Utsläppen från transporter och stål- och cementtillverkning är de största utmaningarna på vägen mot ett koldioxidneutralt Norden. Bland annat kommer koldioxidlagring, CCS, att krävas, enligt den Internationella energimyndigheten, IEA.

”Bättre för miljön att köra stadsjeep än småbil”

Att vara klimatsmart är inte helt enkelt. Enligt miljöforskare skulle det faktiskt kunna vara bättre att köra en stadsjeep än en liten, energisnål bil.