nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Varje dag lämnar anställda lampor, datorer och andra apparater påslagna i tomma kontorsrum. I projektet Beyondviz arbetar forskare från bland annat KTH med personal och ledning på ett flertal arbetsplatser för att öka medvetenheten om energibeteenden.
Varje dag lämnar anställda lampor, datorer och andra apparater påslagna i tomma kontorsrum. I projektet Beyondviz arbetar forskare från bland annat KTH med personal och ledning på ett flertal arbetsplatser för att öka medvetenheten om energibeteenden.

Dåliga energivanor på jobbet ska brytas

Att vi är bra på att spara energi hemma behöver inte betyda att vi gör samma sak på jobbet. Nu startar ett projekt på Kungliga tekniska högskolan som handlar om att ändra beteenden på arbetsplatser för att på så vis undvika energislöseri.

  • Annons 1

I projektet Beyondviz ska forskare från bland annat Kungliga tekniska högskolan, KTH, har arbeta med energiåterkoppling mot personalen på fyra olika arbetsplatser. Bland annat kommer man arbeta med att synliggöra elanvändningen och systematiskt bygga in strategier som gör att personalen använder mindre energi.

En anledning till att vi kan vara bra på att spara energi hemma men inte på jobbet, beror exempelvis på att vi sällan ser företagets elräkning, och det är inte heller självklart att vi kan påverka elanvändningen.

– Vi hoppas få inspiration och konkreta verktyg för hur vi kan samarbeta kring energieffektivisering, både förvaltningsövergripande och med alla som arbetar i våra lokaler, säger energisamordnare Susanne Arneborg på Borås stad, en av de arbetsplatser som deltar i projektet.

Resultaten från projektet kommer på sikt att kunna användas av andra företag. Beyondviz genomförs av KTH, Interactive Institute Swedish ICT och SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i samarbete med Yanzi Networks, Teliasonera, Högskolan i Borås och Borås stad.

 

 

Kommentarer

2 reaktioner till “Dåliga energivanor på jobbet ska brytas”

  1. Karl Lindberg skriver:

    Varför inte föreslå att skyltfönster slävks ner åtminstone nattetid ?
    Samt att trafikljus ställs på blink i stf att ”dirigrra” trafik som inte finns ?
    KalleL

    1. bjornabelsson skriver:

      Att ställa trafiksignaler i ”gulblink” är inget bra förslag. Olycksfrekvensen ökar påtagligt vid denna driftform. Bättre är i så fall att släcka signalen helt. Men även detta ger ökad olycksrisk.

      Moderna trafiksignaler med LED-lampor drar obetydligt med ström. Belastningen på elnätet är dessutom rätt liten nattetid. Så att släcka trafiksignaler för att spara energi är därför troligen ingen bra åtgärd. Energibesparingen i signalerna riskerar att bli mindre än ökad anergianvändning på grund av fler trafikolyckor.

      En åtgärd som kan vara bättre är att styra gatubelysning med närvarodetektorer. Gatubelysningen kan tändas när någon rör sig längs gatan, men vara släckt när ingen är där. Detta kan t.o.m. öka nyttan av belysningen, eftersom tända lampor indikerar att det finns någon på gatan. Samma teknik skulle kunna användas i elbelysta motionsspår.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet!

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sex klimatinnovationer som stoppar uppvärmningen

En bilförsäkring som baseras på bilförarens körmönster i realtid, en tvättmaskin som gör tvättmedel och varmvatten överflödigt och alger som ger mer effektiv solenergi. Det är några av de klimatinnovationer som får WWFs utmärkelse Climate Solver 2017.

Filippa K mest hållbara butikskedja

Filippa K är årets mest hållbara butikskedja enligt Retail Awards 2017.
Sedan en ny hållbarhetsstrategi sjösattes 2012 har Filippa K drivit ett medvetet och engagerat hållbarhetsarbete med kvalitetssäkring i alla led, skriver juryn i sin motivering.

Så kan hållbarhetsarbetet förenklas för mindre företag

Att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor blir allt viktigare. Men hur ska man hinna med som litet företag?
Hanna Cederqvist, ansvarig för företagarorganisationen Företagarnas hållbarhetsprojekt har tipsen som hjälper småföretagen på traven.