I den globala ekonomin produceras en betydande del av världens konsumtionsvaror i låglöneländer. Bakom nästan varje produkt vi köper finns människor som arbetar under svåra förhållanden, med dåligt betalt och otillfredsställande arbetsförhållanden. Och låt oss vara ärliga – det är ofta på grund av dessa människors begränsade rättigheter som vi har möjlighet att köpa billiga varor.
Också Svenska företags hållbarhetsavtryck sker till stor del i leverantörskedjor i fattiga länder. Därför ägnar vi i det här numret vårt tema, ”Hållbarhet i världen”, åt att utforska företagens hållbarhetsansvar i leverantörsleden och hur företag kan agera på ett mer hållbart sätt där.
Inga genvägar
Genom att införa riktlinjer och noggranna revisioner av leverantörskedjorna kan företag säkerställa en mer hållbar och etisk produktion. Svenska företag kan också spela en aktiv roll genom att stödja utbildnings- och utvecklingsprogram för arbetare i sina leverantörskedjor. Men i slutändan handlar det om att faktiskt betala för vad en produkt kostar. Alltså inklusive rättvisa levnadslöner, sunda arbetsförhållanden och en acceptabel miljöpåverkan.
Här finns helt enkelt inga genvägar.
Jag vill också passa på att tipsa om Miljö & Utvecklings nästa konferens – Arena Hållbarhet 2023 – som arrangeras den 12 oktober i Stockholm. Där kan ni nämligen höra Cecilia Ekholm, ambassadör för hållbart företagande på Utrikesdepartementet, ge sin bild av hur svenska företag kan bidra till en hållbar utveckling ute i världen.
Läs senaste numret av Miljö & Utveckling här
Anmäl dig till konferensen Arena Hållbarhet här
eller så tecknar du en prenumeration här
Glad sommar!
Jon Röhne
Chefredaktör, Miljö & Utveckling