Svenska konsumenter befinner sig i ett svårt ekonomiskt läge med hög inflation och stigande räntor. Nu visar en ny undersökning från betalbolaget Visa att sju av tio svenskar tycker att det är för kostsamt att leva hållbart. Samtidigt uppger närmare hälften att det är viktigt att minska sitt eget klimatavtryck, där 80 procent menar att det främsta skälet till att engagera sig i klimatfrågan är att bevara naturen för kommande generationer.
– Vi tycker att det ska vara enkelt att göra rätt för klimatet. Därför tror vi på partnerskap som gör att fler konsumenter har verktygen de behöver för att göra mer hållbara val i sin vardag, säger Philip Konopik, nordenchef för Visa, i en kommentar.
Det finns dock andra saker som svenskarna gör för att minska sitt klimatavtryck. Till exempel uppger hälften av de tillfrågade att de väljer digitala kvitton framför pappersvarianten när de shoppar. Var sjätte svensk har hållbarhet i åtanke när de gör investeringar, och var tionde svensk väljer banker som premierar hållbara val.
Prispremien på hållbara produkter beskrivs alltså enligt undersökningen som konsumenternas största besvär. Siffrorna visar också att 4 av 10 tillfrågade svenskar hade använt sitt betalkort mer regelbundet om det premierade hållbart beteende
Fakta
Om undersökningen:
Visa lät undersökningsföretaget STRAT7 Group lägga upp, samla in och sammanställa svaren i en webbenkät. Enkäten besvarades av totalt 1 000 svenskar i åldrarna 18 till 65 år och låg uppe under en månad.