
Axfood med sina stora kedjor genererar en hel del avfall som behöver sorteras och hämtas av olika leverantörer. För att förbättra arbetet har de tagit fram en central tjänsteportal som registrerar materialflödena i butiken. Via portalen tecknas också avtal om både produktleveranser och avfallshämtning. Uppföljningen sker sedan automatiskt, ett nytt sätt att hantera avfall och fakturor för Axfood. Portalen har varit en del av Axfoods avfallsstrategi och det nominerades till Årets hållbara projekt i CIO Awards 2012.
För CIO Sweden berättar Glenny Särnström, ansvarig för indirekta tjänster på Axfood, att portalen har bidragit till sänkta kostnader på 25–30 procent första året. Dessutom anser han att projektet ökat miljömedvetenheten i organisationen, särskilt gällande källsortering. Enligt Glenny Särnström är det svårt att säga hur mycket källsorteringen ökat då det inte hade full koll innan det nya systemet trädde i kraft. Men i och med att antalet avfallshämtningar styrs centralt och att de ser till att behållarna är helt fulla har transporterna minskat med en femtedel.