Stena Recycling är bäst på hållbarhetsarbete

Miljöarbete Det Göteborgsbaserade företaget Stena Recycling toppar SB Insights lista Sustainable Brand Index B2B i år. Detta efter att beslutsfattare på Sveriges största bolag har fått tycka till.

Stena Recycling är bäst på hållbarhetsarbete
Kerstin Lundell

Ett ökat fokus på hållbarhet i näringslivet överlag kombinerat med att avfall ses som en resurs i omställningen till cirkulär ekonomi är viktiga orsaker till vinsten, enligt Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Stena Recycling har klättrat från plats elva till plats ett i studien.

– Avfall är en het fråga idag, inte minst politiskt. Att befinna sig i den branschen är därför positivt för varumärket. Med bakgrund i detta har Stena Recycling varit duktiga på att driva diskussionen kring plast och hållbar återvinning, säger Erik Elvingsson Hedén.

Stora skogsföretag toppar

Bland andra toppföretag i studien återfinns flera skogs- och pappersföretag. Stora Enso kommer på två i studien medan SCA placerar sig som fyra. Även BillerudKorsnäs presterar bra och hamnar på plats elva.

Läs mer om 2018 års Sustainable Brand Index här.

Topp-20: Företagen i Sverige som är bäst på hållbarhetsarbete:

Placering1 Företag   Bransch
1 Stena Recycling Branschvinnare Avfallshantering
2 Stora Enso Branschvinnare Industri & Tillverkning
3 Lantmännen Branschvinnare FMCG
4 SCA   Industri & Tillverkning
5 Tetra Pak   Industri & Tillverkning
6 Volvo Trucks   Industri & Tillverkning
7 Vattenfall Branschvinnare Energi 
8 Telia Company Branschvinnare Telekommunikation
9 Ragn-Sells   Avfallshantering
10 Arla   FMCG
11 BillerudKorsnäs   Industri & Tillverkning
12 Swedbank Branschvinnare Banker
13 Atea Branschvinnare IT & teknik
14 Länsförsäkringar Branschvinnare Försäkring
15 E.ON   Energi 
16 Preem Branschvinnare Drivmedel
17 Carlsberg   FMCG
18 Ahlsell   Industri & Tillverkning
19 Circle K   Drivmedel
20 Canon   IT & teknik

Fakta

Om Sustainable Brand Index

Den är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 för beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning.

Studien genomfördes under september-november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter