Studien har undersökt vad exekutiva beslutsfattare på de största företagen med bas i Sverige, tycker om aktörer i nio olika branscher. Skanska vinner före konkurrenten NCC samt lastbilstillverkaren Scania.
Byggbranschen presterar överlag bra inom hållbarhet och utöver Skanska och NCC återfinns JM och Peab på topp-10 listan. Ingen aktör kommer dock i närheten av Skanska som vinner med god marginal.
– Det är en viktig bekräftelse och ett tecken på att vi lyckas engagera kunderna i vårt arbete. De ser vad vi gör eftersom vi integrerar det i vårt dagliga arbete, säger Lena Hök, Senior Vice President Green & Community Investment på Skanska.
Fler bolag har policy
Enligt studien har 78 procent av de tillfrågade bolagen en hållbarhetspolicy för inköp. Detta är vanligare bland de stora bolagen.
Men trots policy förstår många bolag inte hur den ska appliceras eller vilka krav de bör ställa.
Sett till ”beteende” visar studien att 53 procent av storbolagen inte har tagit in hållbarhet som påverkande faktor i val av leverantör under de senaste 2 åren.
På sista plats i studien kommer fastighetsbolaget Pandox, strax efter energiföretaget Uniper.
Nytt med B2B
Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet. 2017 är första året som den inte bara genomförs bland konsumenter utan även beslutsfattare.
Målgruppen är exekutiva beslutsfattare på företag med över 400 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under april-juni 2017 och totalt intervjuades 626 beslutsfattare om 74 varumärken.
Läs hela rankingen här.