Så ska ketchupjätten bli av med fulplasten

Cirkulär ekonomi Kraft Heinz siktar mot att fasa ut ny plast i sina förpackningar. Till 2030 vill den amerikanska livsmedelsjätten minska användningen av ny plast med 20 procent. Här är trestegsmetoden som ska ta företaget i mål.

Så ska ketchupjätten bli av med fulplasten
Foto: Adobe Stock.

Kraft Heinz har sedan tidigare antagit målet om att erbjuda 100 procent återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara förpackningar till 2025. Det långsiktiga målet är att nå nettonollutsläpp till 2050, samt minska utsläppen med 50 procent till 2030.

Nu växlar företaget upp ytterligare genom att anta målet om att minska den totala andelen ny plast med 20 procent till 2030. Genom det räknar Kraft Heinz med att spara nästan 45 500 ton plast.   

– För att uppnå våra ESG-mål, inklusive att nå netto-nollutsläpp av växthusgaser, GHG, kan vi inte fortsätta att göra saker som vi har gjort tidigare, kommenterar Kraft Heinz chef för hållbarhet och företagsfrågor Rashida La Lande.

3 steg för att nå målet

Planen, meddelar Kraft Heinz, är att nå målet med hjälp av tre steg.  

Det första steget är att ta bort all onödig plast. Tidigare har företaget sparat över 408 ton plastavfall, motsvarande 270 medelstora bilar, genom att ta bort plastpåsen ”shaker” från sina Shake ´N Bake förpackningar. Nu ska företaget undersöka vilka fler plastprodukter som helt kan skrotas.                    

Det andra steget är att öka användningen av återvunnet material. Bland annat planerar företaget att övergå till majonnäsförpackningar gjorda av 100 procent återvunnet material. Dessutom siktar företaget på att alla PET-förpackningar i USA ska innehålla minst 15 procent återvunnet material till 2025.

Det tredje steget är att använda alternativ till plast. Genom att bland annat ersätta kaffepåsar av plast med återvinningsbara behållare tillverkade av 80 procent återvunnen pappersfiber, räknar företaget med att minska två och en halv miljoner plastpåsar årligen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.