Nu är det hög tid för företag att börja redovisa sin politiska påverkan – inte bara för att följa regelverket, utan som en del av ett ansvarsfullt hållbarhetsarbete. En färsk rapport från brittiska Influence Map visar att europeiska företag i ökande grad bedriver lobbying för ambitiös klimatpolitik. Det är en utveckling som organisationen välkomnar, men samtidigt lyfter rapporten att alltför få företag redovisar sina aktiviteter öppet.
Så redovisar du politisk påverkan enligt CSRD – sex konkreta tips
Hållbarhetsredovisning
Allt fler europeiska företag använder sin röst för att driva på klimatpolitiken. Men det är långt ifrån alla som är öppna med hur påverkansarbetet går till. Samtidigt ökar trycket på transparens i takt med att CSRD träder i kraft. Här kommer sex konkreta tips som hjälper dig följa CSRD-kraven.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Influence Map konstaterar också att inom kort kommer att ställas krav på många företag att redovisa sin politiska påverkan enlig CSRD, något som än så länge fått ganska lite uppmärksamhet. Från och med räkenskapsåret 2024 måste stora företag inom EU redovisa hur de påverkar politiken, förutsatt att det bedömts som en väsentlig fråga. Det gäller både direkt och indirekt påverkan: genom egna aktiviteter, genom branschorganisationer, konsultbolag eller andra mellanhänder.
Nu har företagsinitiativet We Mean Business Coalition granskat de första publicerade CSRD-rapporterna från 21 stora europeiska företag och här konstaterar man att det fortfarande finns stora skillnader i hur företagen tolkar och tillämpar kraven. Vissa är detaljerade och transparenta – andra nämner knappt frågan alls.
Vad kräver CSRD?
Under standarden ESRS G1.5 (”Political influence and lobbying activities”) ställer CSRD krav på att företag som bedömer frågan som väsentlig i sin dubbla väsentlighetsanalys ska redovisa:
- Vem i ledningen som ansvarar för att övervaka påverkan och lobbying.
- Hur mycket pengar som lagts på påverkansarbete – direkt och indirekt, kontant eller in-kind – med uppdelning per mottagare och geografi.
- Vilka frågor företaget driver**, och hur det kopplar till dess risker, möjligheter och strategier.
- Om någon i ledningen nyligen haft offentlig tjänst**, vilket kan påverka opartiskheten.
We Mean Business Coalition har identifierat flera sätt att stärka företagets rapportering kring politiskt inflytande och ger sex tips för att komma igång med arbetet:
- Tydliggör ansvarsfördelningen i ledningen
Ange vem som ansvarar för påverkansarbetet på ledningsnivå – till exempel hållbarhetschefen, public affairs-avdelningen eller en styrelsekommitté. Exempel: Vestas rapporterar kvartalsvis till styrelsen genom ett formellt system. - Redovisa faktiska investeringar
Visa hur mycket som lagts på lobbyarbete – även indirekta utgifter som medlemskap i branschföreningar eller konsulttjänster. Exempel: Ørsted redovisar 6,16 miljoner euro, nedbrutet på region och typ av kanal. - Koppla påverkansarbetet till affärsstrategin
Beskriv vilka klimatpolitiska positioner företaget driver och hur de hänger ihop med de risker, möjligheter och mål som redovisas i övriga delar av rapporten. Unilever ger exempel på fyra prioriterade policyområden. - Utveckla en policy för ansvarsfull påverkan
En intern policy för ”responsible policy engagement” kan skapa tydlighet och styrning – både internt och externt. Den bör omfatta etiska principer, transparenskrav och rutiner för samordning. - Redovisa medlemskap och ställ er bakom dem
Lista vilka branschorganisationer företaget tillhör och redovisa hur deras policyer stämmer överens med företagets egna hållbarhetsmål. Iberdrola genomför årliga alignment-granskningar och publicerar resultaten i sin CSRD-rapport. - Redovisa relationen åt båda håll
Visa inte bara vad ni betalar – visa också vilket statligt stöd ni får. Endesa är ett av få företag som redovisar både lobbyingutgifter och mottaget statligt stöd, vilket ger en mer heltäckande bild av företagets relation till det offentliga.
We Mean Business Coalition är en global samarbetsplattform mellan sju ideella organisationer, bland andra CDP, Ceres och WBCSD. De arbetar för att företag ska accelerera klimatomställningen och utveckla verktyg för bland annat ansvarstagande politiskt engagemang. Koalitionen har också tagit fram ramverk och mallar för CSRD-rapportering inom området ”Responsible Policy Engagement”.