Efter en noggrann rekryteringsprocess står det klart att Peter Knutsson blir ny Reklamombudsman. Han efterträder Elisabeth Trotzig, som går i pension efter 16 år på posten.
Grattis till rollen! Hur känns det?
KARRIÄR Det blir Peter Knutsson, tidigare enhetschef på finansdepartementet, som tar över rollen som Reklamombudsman. I Miljö & Utveckling berättar han om trender, greenwashing och sina första arbetsuppgifter.
Efter en noggrann rekryteringsprocess står det klart att Peter Knutsson blir ny Reklamombudsman. Han efterträder Elisabeth Trotzig, som går i pension efter 16 år på posten.
Grattis till rollen! Hur känns det?
– Tack, det känns jättebra. Jag har varit här i nästan fyra veckor nu, och det är mycket nytt att sätta sig in i. Det är både spännande och ett viktigt område med stor betydelse, säger han till Miljö & Utveckling.
Peter Knutsson är jurist med lång erfarenhet inom svensk förvaltning och olika chefsroller, samt djup kunskap om konsumentlagstiftning i Sverige och EU.
– Senast arbetade jag som enhetschef på Finansdepartementet, med ansvar för spel, offentlig upphandling och statens fastighetsägande. Tidigare har jag lett Konsumentenheten på Justitiedepartementet och arbetat med konsumentfrågor både på Konsumentverket och EU-kommissionen.
Reklamombudsmannen är näringslivets självreglerande organ för reklam, med fokus på att upprätthålla en hög etisk standard i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden. Detta inkluderar reklam som handlar om miljö och andra hållbarhetspåståenden.
– Hållbarhet är en viktig fråga för företag, och många vill gärna visa sina insatser. Enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation måste miljöargument vara väl underbyggda. Därför kommer hållbarhetsfrågor att fortsatt ha stor betydelse inom reklamområdet, säger Peter Knutsson.
Han påpekar också att reklamlanskapet ständigt förändras och förväntas fortsätta att göra det. Därför är det avgörande att hålla sig uppdaterad om utvecklingen för att kunna bedöma vad som utgör god marknadsföringssed.
Vad blir dina första arbetsuppgifter?
– Att sätta mig in i arbetet och fördjupa mina kunskaper inom olika områden, som till exempel hållbarhet. Trots tidigare erfarenhet behöver jag bli uppdaterad. Jag sätter mig helt enkelt så noggrant in som möjligt för att på bästa sätt kunna hantera jobbet som reklamombudsman.