Nya konsult-vd:n – ”starka signaler på att hållbarhet nedprioriteras”

Karriär Marknaden för hållbarhetskonsulter fortsätter växa. Samtidigt kommer starka signaler på att hållbarhetsfrågorna halkar ner på agendan och att andra frågor får större uppmärksamhet. Det konstaterar Anna Lindberg, tillträdande vd på hållbarhetskonsulten Envima.
– Därför är det viktigt med en tydlig röst som visar på affärsnyttan för företag i att faktiskt framtidssäkra sin verksamhet, säger hon till Miljö & Utveckling.

Nya konsult-vd:n – ”starka signaler på att hållbarhet nedprioriteras”
Anna Lindberg. Foto: pressbild

Anna Lindberg blir ny vd på miljö- och hållbarhetskonsultbolaget Envima i april. Den avgående vd:n, Anna Axelsson, slutar efter fem år men fortsätter vara kvar i bolaget.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Det är verkligen ett miljö- och hållbarhetsbolag som har vuxit stadigt och som har hjälpt jättemånga bolag att jobba med sin omställning. Nu finns det starka förväntningar och starkt önskemål om att ha ytterligare kliv. Att växa, att göra mer väsen av sig, att synas och höras ännu lite mer än vad man har gjort hittills. Och det blir mitt jobb att leda den tillväxtresa som ligger framöver, säger Anna Lindberg.

Hur ser det på marknaden för hållbarhetskonsulter över lag?

– Marknaden för hållbarhetskonsulter ser bra ut. Det kommer ständigt nya regleringar och det kommer ställas nya krav på bolag i alla slags branscher som måste bidra till omställningen på olika sätt. Och då är kompetens från företag som Envima väldigt efterfrågade. 

Samtidigt pekar hon på att det kommer starka signaler på att hållbarhetsfrågorna halkar ner på agendan och att andra frågor fått större uppmärksamhet.

– Där tror jag också att det är viktigt att bolag som Envima har en tydlig röst att föra fram de här frågorna och visa på affärsnyttan för företag i att faktiskt framtidssäkra sin verksamhet. För det är det hållbarhet handlar om, att man ska kunna vara relevant även i framtiden.

Hon menar också att det finns stor kompetens inom branschen – och behov.

– Jag tror att det kommer att finnas utrymme framåt för kompetenta, engagerade och talangfulla människor. Hur politikens vindar än blåser så har vi bara ett jordklot. Det kan ju ingen politiker i världen ändra på. 

Anna Lindberg tror att kommunikationen kring hållbarhet kommer vara väldigt viktigt i framtiden, både för små och stora företag.

– Vi kan inte komma med en massa greenwashing eller svepande påståenden. Företag måste bli ännu bättre på att tydligt visa vad de faktiskt gör. Show, don’t tell.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.