Genom att använda både morot och piska har Norge fått en nybilsförsäljning som redan spräcker den så kallade hundragramsvallen.
EU:s gräns för vad nya bilar får släppa ut i genomsnitt utan att betala straffavgift ligger på 130 gram koldioxid per kilometer i år. Den kommer att sänkas till 95 gram år 2021. Under första halvåret i år hade Norge redan kommit ned i ett snitt på 96 gram per kilometer.
– Norge visar vad som är möjligt när incitamenten gynnar den nya tekniken, säger Jakob Lagercrantz, vid 2030-sekretariatet.
Försäljningen av elfordon och laddhybrider uppgick under årets första sex månader till 22,9 % av nybilsförsäljningen. Bilar med höga utsläpp, över 151 g/km, låg på 13,4%. Det var en minskning med en tredjedel på ett år.
I Sveriges står transporterna för en tredjedel av den totala klimatpåverkan, och vi har beslutat att nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta.
– Därför är det mycket angeläget att vi snabbt lär oss av Norge, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.