Västtrafik tar hjälp av bilister för att locka nya kunder

Miljöarbete Det finns många anledningar till att inte åka kollektivt. Det menar åtminstone bilister själva. Nu tar Västtrafik hjälp av inbitna bilister för att locka nya kunder.

I en undersökning som Västtrafik gjort bland västsvenskarna gillar 92 procent kollektivtrafik – men bara 27 procent åker kollektivt regelbundet. Under oktober lanserar Västtrafik en provåkningskampanj med mål att fördubbla antal resenärer i kollektivtrafiken till 2025. 200 000 utvalda bilister kommer att få ett erbjudande hem i brevlådan.

Inför kampanjen har Västtrafik intervjuat ett hundratal mer eller mindre inbitna bilister som fått förklara varför de inte reser kollektivt. Några av förklaringarna har skildrats i filmklipp som nu släpps i sociala medier.

– Intervjuerna med bilister visar att det finns tusen anledningar till att inte åka kollektivt, men att en del av dem inte är helt rationella. Vi tror att många kommer känna igen sig i filmerna och vill ge dem en god anledning att våga prova, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.

Här hittar du filmklippen

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste