nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Shutterstock

Mitsubishi i Volkswagens fotspår

I Veckan erkände den japanska biltillverkaren Mitsubishi att bolaget fifflat med sina avgastester.
– Att nu även Mitsubishi medvetet har manipulerat avgastester är allvarligt. Det är inte längre bara frågan om ett företag och enstaka olyckliga beslut, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

  • Annons 1

I september blev det känt att Volkswagen sålt bilar med en mjukvara installerad med syfte att manipulera utsläppstester.  Även den tyska bilkoncernen Audi hade försett sina bilar med samma teknik som Volkswagen.

Nu erkänner även den japanska biltillverkaren Mitsubishi att bolaget utfört utsläppstester felaktigt för att få fram bättre siffror än i verkligheten. I Mitsubishis fall gäller det bränsleförbrukningen till skillnad från Volkswagen som fuskade med kväveoxiderna.

Totalt handlar det om över 600 000 bilar som omfattas av de felaktiga mätningarna. De modeller som nämns är mini-modellerna eK Wagon, eK Space och Nissan-modellerna Dayz och Dayz Roox. Nu stoppar bolaget försäljningen och de kommer också att diskutera hur konsumenterna kan kompenseras.

Fråga för myndigheter

– Hittills har fokus legat på om och hur ägarna till Volkswagens bilar ska kompenseras. Att nu ännu fler bilmodeller med höga utsläpp de facto är olagliga gör att myndigheter och regeringen i Sverige nu behöver agera mer kraftfullt för att säkerställa efterlevnaden av miljölagstiftningen, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Några områden som bör ses över enligt Anders Roth är miljöfordonsdefinitioner, förmånsbilsbeskattning och kommande bonus-malussystem. Fler biltillverkare bör också ta initiativ till att själva redovisa sina verkliga utsläpp.

 Så här uttalar sig Mitsubishi

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

PFAS kan kosta Sverige 50 miljarder kronor per år

Högfluorerade ämnen (PFAS) skapar stora kostnader för samhället. På europanivå handlar det om över 50 miljarder euro, varav miljöskador i Sverige beräknas kunna kosta samhället mellan 18 miljoner och 5 miljarder euro på år. Det visar en ny rapport från Nordiska ministerrådet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Electrolux söker grön finansiering

Nu lanserar vitvarujätten Electrolux ett ramverk för gröna obligationer. Detta för att ta in medel som öronmärks för investeringar som ska bidra till minskad miljöpåverkan från företagets produkter och verksamhet.

Frivilligt regelverk ska öka möjligheterna till skadestånd

Även de som lever i laglöst land och utsätts för brott mot mänskliga rättigheter, ska kunna få hjälp av juridik framöver. Den svenske advokaten Claes Cronstedt och elva andra jurister har föreslagit ett frivilligt regelverk som utgår från New York-konventionen. Den gör att alla kan söka skadestånd från företag i hela världen inför skiljedomstol.