nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Shutterstock

Mitsubishi i Volkswagens fotspår

I Veckan erkände den japanska biltillverkaren Mitsubishi att bolaget fifflat med sina avgastester.
– Att nu även Mitsubishi medvetet har manipulerat avgastester är allvarligt. Det är inte längre bara frågan om ett företag och enstaka olyckliga beslut, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

  • Annons 1

I september blev det känt att Volkswagen sålt bilar med en mjukvara installerad med syfte att manipulera utsläppstester.  Även den tyska bilkoncernen Audi hade försett sina bilar med samma teknik som Volkswagen.

Nu erkänner även den japanska biltillverkaren Mitsubishi att bolaget utfört utsläppstester felaktigt för att få fram bättre siffror än i verkligheten. I Mitsubishis fall gäller det bränsleförbrukningen till skillnad från Volkswagen som fuskade med kväveoxiderna.

Totalt handlar det om över 600 000 bilar som omfattas av de felaktiga mätningarna. De modeller som nämns är mini-modellerna eK Wagon, eK Space och Nissan-modellerna Dayz och Dayz Roox. Nu stoppar bolaget försäljningen och de kommer också att diskutera hur konsumenterna kan kompenseras.

Fråga för myndigheter

– Hittills har fokus legat på om och hur ägarna till Volkswagens bilar ska kompenseras. Att nu ännu fler bilmodeller med höga utsläpp de facto är olagliga gör att myndigheter och regeringen i Sverige nu behöver agera mer kraftfullt för att säkerställa efterlevnaden av miljölagstiftningen, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Några områden som bör ses över enligt Anders Roth är miljöfordonsdefinitioner, förmånsbilsbeskattning och kommande bonus-malussystem. Fler biltillverkare bör också ta initiativ till att själva redovisa sina verkliga utsläpp.

 Så här uttalar sig Mitsubishi

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.