Igår tisdag befann sig Volkswagens aktie på fritt fall efter ett avslöjande om att bolaget sålt bilar i USA med en mjukvara installerad med syfte att manipulera utsläppstester. Enligt amerikanska miljömyndigheten EPA ska flera olika modeller från Volkswagen vara utrustad med mjukvaran.
– Det är högst anmärkningsvärt att ett så starkt varumärke gör något så medvetet och flagrant. Det föder misstankar om att även andra bolag bluffar med sina utsläpp eftersom man använder sig av standardiserade teknologier inom bilbranschen, särskilt i sina egna bolagsgrupperingar, säger Susanne Sweet.
Att riskerna med att bluffa med utsläppsdata är enorma är tydligt i fallet Volkswagen. Igår tisdag hade deras aktie fallit med 20 procent och bolaget meddelade att de reserverat nära 61 miljarder kronor under det tredje kvartalet med syfte att dämpa effekterna av utsläppsskandalen. Miljöskandaler får alltid stora konsekvenser på ett bolags värde, men i fallet Volkswagen är det extremt.

– Att marknaden reagerade så starkt tror jag beror på att man medvetet har lurat både kunder och myndigheter och det är värre än om det handlar om en olycka, säger Susanne Sweet.
Detta innebär också att bolaget nu har ett enormt arbete framför sig med att återskapa förtroendet hos omvärlden. Även vid miljöolyckor är det tufft, men då brukar effekten dämpas över tid. Hur Volkswagen nu hanterar situationen kommer att få stor betydelse för varumärkets fortsatta framgång.
– Det blir ett väldigt långsiktigt arbete för dem, de måste jobba med krishantering mot media, omvärlden, sina ägare och kunder, men även mot den interna personalen. Andra skandaler har visat att just det interna arbetet är väldigt viktigt, säger Susanne Sweet.
Det krävs också en tydlig transparens i det egna interna utredningsarbetet och för att lyckas återskapa förtroendet kan Volkswagen behöva visa framfötterna ordentligt när det gäller att ta fram nya mer hållbara teknologier.
– Jag tror också att detta kommer innebära att man utvecklar kontrollsystemen så att det blir svårare att luras. Jag tror också att Volkswagen kommer att tjäna som ett avskräckande exempel för andra bolag. Alla skandaler får konsekvenser, men när man medvetet manipulerar blir det långt värre, konstaterar Susanne Sweet.