Magnettågstekniken, eller maglevtekniken, kan användas inom flera sektorer. Men framför allt har tekniken gjort sig känd för att användas för magnettåg, vilket är tåg utan friktion som flyter ovanpå rälsen på ett magnetfält. Tågen kan uppnå hastigheter som är jämförbara med jetflygplan, och idag finns det magnettåg i drift i bland annat Japan och Kina.
Världens magnettågselit samlas i Malmö: ”Vill sprida kunskap”
Transport
I september samlas forskare och yrkesverksamma från hela världen i Malmö för att diskutera och sprida ordet om magnettåg och maglevtekniken.
– Vi vill få fler att inse vilken potential det finns med tekniken, säger Henrik Ny som är huvudansvarig för konferensen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Nu samlas snart världens magnettågselit i Malmö för att diskutera och sprida ordet om maglevtekniken. Konferensen heter Maglev 2024 och arrangeras av Blekinga Tekniska Högskola. Den äger rum den 18–22 september i Malmö och väntas locka upp till 250 forskare och yrkesverksamma från hela världen
Henrik Ny, forskare inom hållbara transportsystem, är huvudansvarig för konferensen. Miljö & Utveckling passade på att ställa några frågor inför det stundande eventet.
Vilka är fördelarna med magnettåg?
– Det finns många fördelar. Jämfört med de tåg vi har idag är den mer energieffektiv, materialeffektiv, innebär en mindre påverkan på naturen, är snabbare och mindre bullrig och kostar mindre pengar. Både för att bygga banan och vid underhåll.
Vilka är nackdelarna?
– Den största nackdelen är att det än så länge inte har gjorts så många större magnettågs-projekt i världen. Det innebär att många väntar på att andra ska gå före. Många har också en felaktig bild av att magnettåg är science fiction och någonting för en avlägsen framtid. Det stämmer inte, utan tekniken finns på plats i Kina bland annat.
Hur stor chans är det att Sverige satsar på magnettåg i framtiden?
– I närtid är den chansen väldigt låg, eftersom det tar tid att bygga och tekniken är ju ny för Sverige. Så det måste utredas om och hur en sådan satsning skulle passa in.
Och på längre sikt?
– Det är tekniskt möjligt men först måste en mer detaljerad utredning komma fram till att ett framtidsscenario med magnettåg kan leva upp till de samhällsekonomiska, miljömässiga och sociala fördelar som redan nu kan anas. Därefter behövs det kanske också politiskt mod för att ta steget fullt ut.
Japan ska presentera sitt arbete med magnettåg. Berätta?
– De är mitt i ett projekt med att bygga ett magnettåg som är lite extra high-tech för att kunna säkra banan mot jordbävningar. Det innebär att de har ett större gap till banan och en extra stark magnet. Det är ganska avancerad teknik. Vi hade klarat oss med enklare teknik här.
Vad vill ni få ut från konferensen?
– Vi vill få fler att inse vilken potential det finns med tekniken, och sprida kunskapen. Här i Sverige hoppas vi att man tillsätter en utredning där man kollar på fördelarna och nackdelarna med magnettåg och jämför det med andra slags transportslag, avslutar Henrik Ny.