Klädbranschens miljöarbete ratas av svenskarna

Textil Fyra av fem svenskar uppger att de har lågt förtroende för klädbranschens miljöarbete. Samtidigt säger nästan hälften att de gör miljömedvetna val vid klädinköp, enligt en ny undersökning.

Klädbranschens miljöarbete ratas av svenskarna
Svenska konsumenter är inte imponerade av klädbranschens miljöarbete, enligt en ny undersökning. Foto: Adobe stock.

Svenska konsumenter är inte imponerade av klädbranschens miljöarbete. Fyra av fem svenskar, 81 procent, har lågt förtroende för branschens insatser. 29 procent har mycket lågt förtroende, och ingen, 0 procent av över 1000 respondenter, uppger att de har stort förtroende. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt av Verian.

Den främsta orsaken till det svaga förtroendet är osäkerheten kring om kläder som samlas in faktiskt återvinns. Även företagens egna miljömärkningar väcker lite förtroende hos konsumenterna.

– Undersökningen ger klädbranschen ett tydligt underbetyg för deras miljöarbete. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att klädföretagen inom fast fashion har en mycket negativ miljöpåverkan, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen, i en kommentar.

Samtidigt uppger nästan hälften av svenskarna att de gör ett hållbarhets- eller miljöval när de köper nyproducerade kläder. Det vanligaste miljövalet är att tänka på plaggets livslängd och kvalitet, följt av att välja kläder tillverkade av återvunnet material eller miljömärkta råvaror.

– Fast fashion kan aldrig bli hållbart eftersom själva affärsidén bygger på billiga kläder av dålig kvalitet. Det är tydligt att människor är medvetna om problemen och vill se ansvarstagande från branschen, avslutar Beatrice Rindevall.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.