En global undersökning från DHL Express, med svar från över 5 400 små- och medelstora företag i 11 länder, visar att hållbarhet är en strategisk prioritet för många av företagen. Tre fjärdedelar av de svarande uppger att de betraktar hållbarhet som ”mycket viktig” eller ”extremt viktig”. Särskilt framträdande är företag i Indien och Kina, där 95 procent respektive 91 procent av små- och medelstora företagen prioriterar hållbarhet högt, jämfört med en global snitt på 75 procent. Japanska små- och medelstora företag uppges ha lägst engagemang för hållbarhet, 53 procent. Modebranschen och finanssektorn är enligt undersökningen de sektorer som engagerar sig mest i hållbarhetsfrågor.
SME och hållbarhet – stort engagemang men låg investeringsvilja
Hållbarhet i praktiken Små och medelstora företag prioriterar hållbarhet men tvekar att investera. Endast 1-3 procent av budgeten går till hållbarhetsprojekt.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det uttalade engagemanget i hållbarhetsfrågor står dock i stark kontrast till hur de små- och medelstora företagen faktiskt agerar. En majoritet av företagen är ovilliga att investera betydande medel i hållbara initiativ. 50 procent av företagen avsätter endast 1-3 procent av sin budget till hållbarhetsprojekt. 16 procent investerar inget alls.
– Hållbarhet är i framkant på många företags agendor. Men utmaningen att utveckla och implementera en hållbarhetsstrategi kan ofta verka överväldigande – många undersökningsdeltagare betonar att de inte vet var de ska börja sin resa, säger Michiel Greeven, executive vice president global commercial på DHL Express, i en kommentar.