Gemensamt luftrum sätter miljön i kläm?

Flygtrafiken inom Europa beräknas öka med 50 procent fram till 2020 och diskussionerna om ett gemensamt luftrum har gått varm. Nu har EU-parlamentet röstat ja till förslaget, men kritiker anser att det har negativa miljökonsekvenser.

Rakare flygrutter och kortare flygtider leder till minskad bränslekonsumtion och billigare biljetter. Det är slutsatsen i förslaget om ett gemensamt europeiskt luftrum som röstats igenom av EU-parlamentet.

Enligt beräkningar väntas koldioxidutsläppen minska med sexton miljoner ton på grund av kortare flygrutter. Svenska Dagbladet skriver att redan i juni 2012 ska dagens nationella luftrum ha slagits samman till ett luftrum bestående av flera gemensamma områden.

Ökat flygande, mer utsläpp

Karin Svensson-Smith, miljöpartist och ledamot av trafikutskottet i riksdagen befarar dock att billigare biljetter bidrar till ökade utsläpp då fler väljer att flyga.

– Visst, det ser fint ut när flyget blir bränslesnålare. Men det här gör ju samtidigt att flyget vinner konkurrensfördelar mot tåget, och därmed lockar man nya kunder. Flygresandet kommer därför att öka, säger hon till Svd.se.

Den svenska regeringen är positiv till förslaget och medlemsländernas transport- och infrastrukturministrar har gjort tummen upp.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste