När det gäller tunga lastbilar som kör långa sträckor har omställningen från en fossildriven till eldriven fordonsflotta gått långsamt. En av orsakerna är att den rådande uppfattningen är att lastbilarna behöver stora batterier, som upptar så stor lastkapacitet att eldriften inte blir lönsam. Men nu har forskare på Chalmers kommit fram till motsatsen.
– Jag är själv förvånad över resultaten och hoppas att fler åkerier och lastbilstillverkare vågar satsa på elektrifiering nu när vi visat att det kan vara kostnadseffektivt, säger Johannes Karlsson, doktorand i reglerteknik på Chalmers i en kommentar.
I studien har forskarna skapat en modell baserad på data från ett åkeri som kör långa sträckor mellan Helsingborg och Stockholm och jämfört olika batteristorlekar, och två tänkbara priser på snabbladdning.
− Med rätt batteristorlek bör det i många fall vara möjligt att elektrifiera de tunga lastbilarna så att kostnaden blir densamma eller lägre jämfört med om lastbilarna drivs av en dieselmotor, säger Johannes Karlsson i en kommentar.
Trots att forskarna räknat med ett lågt dieselpris visade studien att det är lönsamt för åkerier att elektrifiera sin tunga fordonsflotta, med undantag för lastbilar som för det mesta lastar upp till maximal tillåten fordonsvikt.
− Vi har visat att man kan elektrifiera en tung fordonsflotta på ett konstadseffektivt sätt. Det bör kunna leda till att företag verkligen vågar satsa på en omställning. Ekonomiska incitament brukar innebära att förändringar kan gå snabbt, och vår studie är realistisk för många transportuppdrag, säger Anders Grauers, docent vid institutionen för elektroteknik på Chalmers i en kommentar.