EU-parlamentet backar inte för bilindustrin

EU-parlamentets miljöutskott stöder kommissionens förslag om de nya gränserna för koldioxidutsläpp från nya bilar. Därmed väljer de en tuffare linje än industriutskottet som i sin omröstning ville lätta på kraven.

För ett par veckor sedan röstade EU-parlamentets industriutskott för att lätta på kraven för koldioxidutsläpp från nya bilar. När miljöutskottet röstade i frågan tidigare idag står de däremot fast vid EU-kommissionens ursprungliga förslag att en ny bil inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer till 2012. Miljöutskottets medlemmar vill också ha ett långsiktigt mål på 95 gram till 2020, men tillägger att målet ska revideras 2014.

Dessutom slår miljöutskottet fast att straffavgiften för de tillverkare som inte klarar utsläppsgränsen blir 95 Euro för varje gram som överskrids och står därmed emot påtryckningarna från bilindustrin som ville sänka straffavgiften till 50 Euro.

När det gäller flexifuelbilar, så beslutade utskottet att etanolbilar som säljs i länder med 30 procents tillgänglighet för bränslet kommer att få en utsläppsrabatt.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste