Varje år har SCA cirka 40 000 transporter i Sundsvallsregionen. Genom att byta till Paradiesel minskar skogsbolaget sina koldioxidutsläpp med tio procent eller över 400 ton per år.
Paradiesel är fortfarande ett fossilt bränsle, men ett betydligt miljövänligare sådant. Drivmedlet är ett paraffinbränsle fritt från svavel och aromater, men också utsläpp av partiklar och andra hälsovådliga ämnen minskar med cirka en tredjedel.
Miljontals liter
Dieselbytet kommer sig av ett avtal mellan SCA och leverantören Framtidsbränslen, som innebär att SCA kommer att köpa ungefär 3, 3 miljoner liter Paradiesel under en tvåårsperiod.
Magnus Svensson, vd för SCA Transforest säger att dieselbytet är ett steg i strävan att minska koldioxidutsläppen i linje med SCAs övergripande miljömål. Men att de också vill minska miljöbelastning och utsläpp i terminalerna och längs vägarna. Förhoppningen är att detta ska gynna både anställda och närboende.
Än mer miljövänligt
Paradiesel tillverkas från naturgas, en så kallad GTL-diesel, och kostar i nuläget 15, 43 kronor per liter. Målet är att göra drivmedlet än mer miljövänligt, genom att tillverka det av förnybar råvara, BTL-diesel. Bränsleförbrukningen är jämförbar med konventionell diesel, eller något lägre.
SCAs satsning innebär att de blir en av de största användarna av syntetiskt diesel i Europa.