Även om både EU-kommissionen och EU-länderna under lång tid känt till att dieselbilars utsläpp i laboratorieprovningar skilt sig kraftigt resultaten av utsläppstester under faktisk körning, så har de misslyckats med att skydda luftkvaliteten och folkhälsan inom EU på ett lämpligt sätt, anser ledamöterna i Europaparlamnetet.
Under tisdagen fattade de beslut om att bland annat ändra EU:s regler för ”typgodkännande”, vilket inkluderar noggrannare övervakning av bilar som redan används inom EU.
Bättre kontroll krävs
I en separat omröstning så godkände parlamentet också EU-kommissionens utkast till lag om förbättrade kontroller av det arbete som utförs av nationella myndigheter och organ som godkänner motorfordon till salu. Kontroller av bilar bör trappas upp och EU-kommissionen bör skaffa sig en bättre överblick över hur nationella myndigheter lever upp till sitt ansvar, samt i vissa fall testa bilar själv, anser ledamöterna i parlamentet.
Efter att utsläppsskandalen, Dieselgate, briserade under 2015, så förväntade sig EU-kommissionen att EU-länderna skulle utreda avslöjandena på egen hand. Men Europaparlamentet anser nu att EU-länderna misslyckats både med att tillämpa rättsliga sanktioner mot biltillverkare och att kräva återkallelser av ”defekta” motorfordon.