Elektrifierade vägar skulle lösa det största problemet som dagens elbilar tampas med: att räckvidden på laddningen är för kort. KTH-forskarna Nicole Kringos och Feng Chen forskar om hur elbilar ska kunna laddas samtidigt som vi kör dem.
– Vår forskning handlar inte om elektriska vägar i form av räls eller spår i vägbanan, utan allt är inbäddat i asfalten, berättar Nicole Kringos, vetenskaplig ledare för kompetensforskningscentret Road2Science på KTH, i ett pressmeddelande.
Måste vara säkert
Det återstår flera utmaningar att lösa innan de elektriska vägarna blir verklighet.
– Vad händer till exempel när sensorer är inbakade i vägbanan? Hur stort avstånd får det lov att vara mellan bil och asfalt? Hur lagar man asfalten när den går sönder om det finns elektronik i den? Kan vi komma fram till nya typer av material för så kallade eRoads? Det måste dessutom vara säkert för djur och människor att vistas på vägarna, säger Nicole Kringos.