Vi i Sverige kan lära oss av hur norrmännen använder styrmedel för att få större andel elbilar i trafiken. Det framgår av en intressant artikel i det här numret av Miljö & Utveckling (tillgängligt bakom inlogg för dig som är prenumerant), där de norska styrmedlen gås igenom. https://miljo-utveckling.se/utgava/miljo-utveckling-nr-6-2018/I Norge rullar 183 000 elbilar, i Sverige 14 000. Snacka om utvecklingspotential!
Nu hör jag tyvärr till de personer som genast börjar tänka på olja och naturgas när vårt västra grannland kommer på tal. Till och med när Nordiska Rådets miljöpris skulle delas ut vid en pampig ceremoni, direktsänd på teve, satt jag där och muttrade om oljepengar.



