DHL satsar grönt i Europa

Intresset för gröna transportlösningar är nu så stort att DHL har beslutat att lansera ett antal produkter under nästa år som liknar den svenska produkten Gröna ton. Den innebär att kunder betalar mer för miljövänliga transporter. Exakt hur de nya produkterna kommer att se ut vill Karin Strömqvist Bååthe, ansvarig för corporate policy and sustainability på DHL, inte säga.

– Vi kan bara säga att de kommer att vara mindre klimatovänliga och att det också blir lösningar för innerstadstrafik, konstaterar hon.

Bakgrunden till de kommande lanseringarna är att DHL:s egna marknadsundersökningar pekar på ett ökat intresse för miljövänligare tranportlösningar bland Europas transportupphandlare. Även i ett land som Italien med relativt lågt miljöintresse säger sig 20-30 procent av transportköparna sig vara intresserade för gröna transporter. I Sverige ligger siffran på 70 procent.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste