I modebranschen är återförsäljning av begagnat ofta ett sidoprojekt. Många aktörer outsourcar processen till tredjepartsplattformar eller lägger den som en separat flik i webbshoppen. Resultatet blir ofta ojämn tillgång på plagg, spretig kundupplevelse och en kostnadsbild som gör det svårt att gå med vinst. För en del företag blir second hand mer ett symboliskt hållbarhetsprojekt än en växande affärsgren.
Second hand som affärsstrategi – här är märket som lyckas där andra fastnar
Cirkulär ekonomi
Allt fler modemärken testar second hand, men många satsningar fastnar i liten skala och svag lönsamhet. DÔEN går mot strömmen med en modell som integrerar begagnat i kärnaffären och koncentrerar försäljningen till kvartalsvisa släpp.

Foto: Adobe Stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
DÔEN, ett Los Angeles-baserat modemärke grundat 2016, har valt en annan väg. Deras återförsäljningsprogram Hand-Me-DÔEN är fullt integrerat i den ordinarie e-handeln. Nya och begagnade plagg säljs i samma kassa och med samma varumärkesupplevelse. Den som lämnar in gamla DÔEN-plagg får ett presentkort på halva det förväntade försäljningspriset. All hantering sker i det egna lagret nära Los Angeles, vilket ger kontroll över både kvalitet och sortiment.
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


