Allt fler börsnoterade företag i Norden integrerar cirkulär ekonomi i sina verksamhetsstrategier: Det konstateras i den nya rapporten Circular Economy Outlook 2024 som är framtagen av Cradlenet och Rise. Hela 86 procent av företagen uppger att de arbetar med minst en cirkulär strategi, och drivkrafterna är starka – minskade klimatutsläpp och nya affärsmöjligheter. Samtidigt står många företag inför utmaningar, till exempel brist på efterfrågan och fastlåsning i linjära affärsmodeller.
Trots utmaningar – Nordiska företag satsar på cirkulär ekonomi
Cirkulär ekonomi Cirkulära strategier växer fram som en konkurrensfördel i Norden. Det visar årets rapport Circular Economy Outlook.

Illustration: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Rapporten visar att 79 procent av företagen förväntar sig att deras konkurrenter kommer att utveckla betydande cirkulära kapaciteter inom de närmaste fem åren.
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


