Bättre rutiner hjälper offentlig sektor kravställa

Nu blir det enklare för offentlig sektor att ställa krav på att leverantörer tar ansvar för sin leverantörskedja. Kraven på leverantörernas sociala ansvarstagande har förtydligats med en tidsfrist som upphandlaren kan ange och med en lista på specifika rutiner som leverantören ska uppfylla.

Rutinerna är formulerade som krav som kan ställas på ett antal varor där risken för sociala brister i produktionen är extra stor. Rutinerna finns med i Miljöstyrningsrådets kriteriedokument för upphandling av varor som exempelvis möbler och läkemedel.

Rutinerna har arbetats fram av Miljöstyrningsrådets referensgrupp för socialt ansvarsfull upphandling. De återfinns även i CSR-kompassen, ett kostnadsfritt webbverktyg som kan hjälpa företag och offentlig sektor att komma igång med att arbeta med socialt ansvarstagande i leverantörsskedjan och i arbetet med leverantörer.

– Leverantören måste säkerställa att de produkter som levereras är producerade enligt internationella överenskommelser och nationella lagar i tillverkningslandet. Detta ska leverantören garantera genom att redovisa rutiner för kontroll av leverantörskedjan, säger Hanna S Backman, tillförordnad projektledare för socialt ansvarsfull upphandling på Miljöstyrningsrådet i ett pressmeddelande.

Fakta

Leverantörens rutiner ska visa:

1) Vem inom företaget som är ansvarig för socialt ansvar i leverantörskedjan.

2) Hur leverantörskedjan bedöms utifrån ett socialt perspektiv.

3) Vilka sociala krav som ställs på leverantörskedjan.

4) Hur kontroller görs och dialog förs med leverantörskedjan för att uppfylla kraven.

5) Tidsplan för kontroll och dialog med underleverantör.

6) Hur avvikelser ska hanteras.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste