– Det är oerhört lätt hänt att ett företags hållbarhetsarbete främst går ut på att släcka bränder. Jag tycker att det är viktigt att företag vågar ha en bredd i sitt hållbarhetsarbete. Det räcker inte att bara fokusera på de frågor som kunder och media uppmärksammar just för stunden, säger hon.
En bredd i hållbarhetsarbetet innebär också att man inte lägger alla ägg i samma korg. Något som Axfood själva fick lära sig då man för ett antal hårt satsade hårt på biodieseln HVO i företagets transporter.
– När vi gjorde investeringarna var den mesta HVO-dieseln baserade på bra saker som tallojlediesel. Men väldigt snabbt så ökade andelen palmolja i dieseln och det vet ju alla vad palmoljan innebär i form av skövling av Amazonas och andra skogar.
Den andra rekommendationen som Åsa Domeij handlar om att driva på hållbarhetsfrågorna utanför den egna verksamheten. Axfoods egen hållbarhetsstrategi bygger på fyra ben – att påverka politik och myndigheter, driva branschfrågor, jobba via nätverk och ta egna initiativ som får spridning.
– Vad gäller politik så arbetar Axfood just nu på för att sänka momsen för hållbara livsmedel. Vi driver branschfrågor med vår sorteringsanläggning för plast i Motala och ett nytt eget initiativ vi driver är den frivilliga panten som vi instiftat, säger Åsa Domeij.
På konferensen berättar Åsa Domeij också om den kritik företaget riktat mot regeringens livsmedelsstrategi, som enligt Åsa Domeij nästan helt saknar fokus på hållbarhetsfrågor. Axfood har under flera år lanserat en egen livsmedelsstrategi och den senaste versionen kommer att publiceras den 24 oktober.
– Regeringen har hittills lagt fram tre åtgärdsprogram kopplade till livsmedelsstrategin. Nu efterlyser vi ett fjärde åtgärdsprogram där hållbarhetsfrågorna inkluderas.