Arlas nettonoll-påstående utsett till årets matbluff

Konsument Arlas marknadsföring av mejeriprodukter som klimatneutral med nettonoll i utsläpp har utsetts till årets matbluff. Priset delas ut av Äkta Vara och det är första gången som utmärkelsen går till vilseledande marknadsföring och inte varan i sig.

Arlas nettonoll-påstående utsett till årets matbluff
Arlas nettonollpåstående är årets matbluff. Foto: Arla

Varje år utser konsumentföreningen Äkta vara årets matbluff. I år går det mindre smickrande priset till Arla för marknadsföringen av mjölk som en klimatneutral produkt.

Fakta

Om årets matbluff

Antipriset Årets matbluff delas ut av konsumentföreningen Äkta vara. I år för sjunde gången.

Under hela året har vem som helst kunnat nominera produkter som de tycker är bluffiga.

Med hjälp av en jury har sex finalister valts ut. Sedan har allmänheten fått rösta fram en ”vinnare” av utmärkelsen på Äkta varas hemsida.

Resultatet i omröstningen:

Arla Ekologisk mjölk: 6862 röster
Gille Finskorpor mandel: 4252 röster
Plantin Olja med smak av svart tryffel: 4044 röster
Abba Ekspånsrökta musslor: 3231 röster
HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2745 röster
Änglamark Fruktgodingar jordgubb: 1110 röster
Totalt lades 22 244 röster.

Det är första gången som utmärkelsen tilldelas marknadsföringen av en vara.

– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

Arla kommenterar utnämningen årets matbluff

Arla om utmärkelsen årets matbluff. Foto: Arla

I en kommentar svarar Arla på utmärkelsen.

”Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver”.

Konsumenter mer medvetna om greenwashing

Begreppet greenwashing har de senaste åren blivit allt mer känt och därför ligger årets pris i tiden enligt Björn Bernhardson.

– Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger han.

Även i Tyskland gick årets matbluff till ett företag som marknadsförde ”klimatneutral kycklingfilé”.

KO stämmer Arla

Konsumentverket har tidigare kritiserat Arla för påståendet och i höstas meddelade Konsumentombudsmannen, KO, att man stämmer företaget. En process som fortfarande pågår.

–Det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet, sa Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.