
Om man äger en dieselbil får man betala 3–4 gånger högre årlig fordonsskatt än om man äger motsvarande bensinbil. Det kallas straffskatt i media. Att köra dieselbilen är däremot mycket billigare – räknat per mil är bränslekostnaden uppemot 40 procent lägre för dieselbilen än motsvarande bensinmodell. Detta beror dels på att bränsleförbrukningen, räknat i liter per mil, är 25–30 procent lägre, dels på att skatten på diesel är 40 procent lägre än på bensin.
Under första halvåret 2007 såldes 83 procent fler dieselpersonbilar än under motsvarande period 2006. Nya skatteregler ligger bakom. På många håll hyllas denna utveckling som en miljövinst eftersom en dieselbil släpper ut cirka 20 procent mindre koldioxid per mil än motsvarande bensinmodell. Med nuvarande bränslepriser är det dock osannolikt att dieselboomen kommer att minska koldioxidutsläppen. Troligare är att fler dieslar tvärtom betyder ökade koldioxidutsläpp.


