Drygt hälften av svenska småföretagare tror att företag som arbetar aktivt för ökad hållbarhet får konkurrensfördelar. Trots det har mindre än tjugo procent en fastställd hållbarhetsstrategi. Det visar en ny kartläggning som Visma Spcs genomfört bland över 800 småföretagare.
8 av 10 småföretagare saknar hållbarhetsstrategi
Hållbarhetsarbete
Färre än två av tio småföretagare har en fastställd hållbarhetsstrategi, visar en ny kartläggning.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Eftersom fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag är de en nyckel för att bygga ett hållbart samhälle. Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs, i en kommentar.
Undersökningen, som besvarades av över 800 småföretagare i landet, visar att knappt två av tio småföretagare har en fastslagen plan för sitt hållbarhetsarbete. Den vanligaste orsaken till att en stor majoritet saknar en plan är att kunderna inte efterfrågar det. Men trots att så få företag har en utarbetad hållbarhetsstrategi, anser fem av tio småföretagare att ett aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar.