E-handeln kan medföra stora miljövinster och kraftigt minska behovet av vägtransporter. Det konstaterar nationalekonomerna Jonas Arnberg, och Ola Nevander i en ny rapport.
Experten: Stora miljövinster med e-handel – särskilt vid vissa inköp
TRANSPORT Att köpa vissa produkter online är mer hållbart än att handla dem i butik. Det säger nationalekonomen Jonas Arnberg som undersökt e-handelns transporter och funnit vad han beskriver som "otroliga resultat".
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Näthandeln skapar nya transporter, som lastbilsleveranser i städer, men minskar också ofta behovet av bilresor till butiker. Det är viktigt att inte bara titta på de synliga effekterna av denna utveckling. Det finns också osynliga konsekvenser som vi behöver förstå, säger Jonas Arnberg till Miljö & Utveckling
Jonas Arnberg jämför e-handeln med ”varornas kollektivtrafik” eftersom den omvandlar individuella shoppingresor till gemensamma varuleveranser, en fördel som ofta förbises.
– Vi har tittat på forskningen kring detta, och den är ganska eniga. Även om man inte säger att e-handel är mer effektiv, så finns det stor potential för att den kan bli det. När man handlar på nätet och byter ut en bilresa mot en effektiv godstransport är det oftast bra för miljön, säger han.
Jonas Arnberg är samtidigt medveten om att e-handelns miljöpåverkan ofta uppfattas som negativ. Han tror att detta delvis beror på branschens snabba tillväxt de senaste åren och att det ökande antalet godstransporter har blivit mer synligt.
– Man ser inte alltid de persontransporter som lastmile-aktörerna faktiskt ersätter. Det är en del av e-handelns osynliga miljöpåverkan. Jag förstår att man kan irritera sig på en transportör som tar en parkeringsplats, men egentligen borde man vara glad då den ersätter upp till 40 bilar. Jag tror att vi behöver ett nytt sätt att se på detta, säger han.
”Otroliga resultat”
Som en del av undersökningen har Jonas Arnberg och Ola Nevander genomfört en fallstudie kring nettoeffekterna av e-handel med snus och nikotinportioner.
Resultatet visar att e-handel med snus minskar klimatpåverkan genom att reducera transportsträckan med upp till 88 procent jämfört med fysiska butiksbesök. Dessutom sparar konsumenterna i genomsnitt 29 mil på bilresor per år.
– Den genomsnittliga ordern är vanligtvis större för all e-handel, men det blir särskilt tydligt med snus. Snus är en unik produkt som har visat otroliga resultat, säger Jonas Arnberg.
Han påpekar också att resultatet är ganska unikt för just snus och inte kan appliceras generellt på all e-handel.
– På nätet köper konsumenterna främst storpack, medan man i fysiska butiker oftast säljer enstaka dosor. Att köpa storpack minskar den totala transportsträckan, eftersom färre resor behövs för att få hem samma mängd snus. Dessutom är snus en produkt som ofta leder till extra butiksbesök för fysiska köpare, säger han.
Ur ett samhällsbyggnadsperspektiv anser Jonas Arnberg att städer och samhällen borde planeras med e-handel som en större möjliggörare i åtanke.
– Många tenderar att snabbt ställa butikshandel och e-handel mot varandra, men det är egentligen inte vad det handlar om. Samtidigt bör man inte bortse från den enorma potential som e-handeln har att erbjuda, avslutar han.