– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger Erik Elvingsson Hedén som är grundare av Sustainable Brand Index i ett pressmeddelande.
Hållbarhetschefer får för mycket ansvar
Förklaringen är enligt Erik Elvingsson Hedén att för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer. Inte bara på köparsidan utan också från leverantörernas sida.
– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Något som är ineffektivt då det visar sig att endast 3 procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, berättar Erik Elvingsson Hedén.
Telecom sämst koll
Inom branscherna telecom, fastigheter, pension och försäkring är kunskapen som lägst bland cheferna.
Läs hela studien här.
Fakta
Om Sustainable Brand Index är
Den är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 för beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning.Studien genomfördes under september-november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.
publicerad 3 december 2018