Drygt sex av tio svenskar tycker att det är viktigt att företaget man är kund hos har ett aktivt hållbarhetsarbete. Samtidigt har bara 19 procent av småföretagarna en fastställd plan för sitt hållbarhetsarbete, enligt en ny undersökning från Visma Spcs.
Trots att så få företag har en utarbetad hållbarhetsstrategi, anser fem av tio småföretagare, 49 procent, att ett aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar.
– Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare. I takt med att EU:s krav på hållbarhetsredovisning blir mer omfattande kommer även de storbolag som omfattas sannolikt lägga stor vikt vid hållbarhetsarbetet när de väljer leverantörer, säger Jens Ahlstrand, hållbarhetsansvarig på Visma Spcs.
Totalt anser 65 procent av svenskarna att företagens hållbarhetsarbete är viktigt. Bland kvinnor är siffran 74 procent, medan endast 56 procent av männen tycker samma. Äldre svenskar (50–79 år) värderar hållbarhet högre än yngre (18–49 år), med cirka 70 procent mot 60 procent.