Sveriges största och mest synliga konsumentföretag har kartlagts utifrån hur hållbara de upplevs. Kommunikationsbyrån Futerra har intervjuat drygt 6000 personer om deras bedömning av hur företagen tar samhällsansvar, motverkar klimathot och utvecklar innovationer för ett hållbart samhälle.
De frågor som svenska folket starkast kopplar samman med hållbarhet är om de bidrar till att skapa sysselsättning, har schyssta arbetsvillkor, både i Sverige och utomlands, och om de tar aktivt samhällsansvar.
Bondekooperationen Lantmännen, livsmedelsjätten Ica och statliga Apoteket får alla ett gott omdöme och hamnar på fjärde till sjätte plats i rankningen. Norska mobiloperatören Telenor, tyska elektronikjätten Mediamarkt och livsmedelsjätten Nestlé fick omdömen som placerade dem på fjärde till sjätte plats från botten.
Tony Apéria, forskare i marknadsföring vid företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet, har också arbetat med undersökningen.